Sunday, 3 May 2015

A jó házasság

A jó házasság: A férj és feleség jogai az Iszlám házasságban

Az első dolog amit minden muszlimnak tudomásul kell vennie, hogy számára a házastársa az első és legfontosabb minden más muszlim előtt. A házastárs az ő fivére/nővére az Iszlámban. Ezért azok a jogok, amik minden muszlimnak minimálisan járnak, megilletik a házastársat is. Szomorú, ha egy muszlim házon kívül tiszteli és kedvesen kezeli a testvéreit, de a házon belül a házastársa felé irányuló tisztelet és kedvesség szintje a minimum alá csökken. Ezért minden muszlim számára az első lépés, hogy nyisson ki (olvasson el) néhány könyvet a tiszteletről, erényekről (adab), udvariasságról más muszlimok felé és ezeket az alapelveket alkalmazza az otthonán belül is a partnere felé. A Próféta (saw) mondta:
„Egyikőtök sem hívő addig, amíg azt nem kívánja a testvérének amit saját magának kíván” (Bukhari és Muszlim)
Egyértelműen, a férjnek és feleségnek még több joga és kötelezettsége van egymás felé a fontos szerződés (a házassági szerződés) miatt, amely kettejük között köttetett és amely az együttélésük alapja. A Koránban Allah kijelenti, ha egy férj el akar válni az egyik feleségétől, azért hogy egy másik nőt elvegyen, akkor nem kérheti vissza a hozományt (mahr) függetlenül attól milyen nagy összeg volt. Allah (swt) mondja:
„És hogyan is vehetnétek vissza, amikor már bementetek egymáshoz, és erős szerződést kötöttek veletek?” (4:21)
Ezen „erős szerződés” miatt a jogok és kötelezettségek a férj és feleség között nem tekinthetőek hidegen és mereven. A házastársaknak erőfeszítéseket kell tenni egymás boldoggá tételére, figyelembe kell venniük a társuk szükségleteit, képességeit és gyengeségeit. Mivel a legtöbb esetben egyik társ sem teljesíti teljesen a másik felé a kötelezettségeit, realizálniuk és elismerniük kell a hibáikat.
A Próféta (saw) nyomatékosan tanácsolta a férjeknek, hogy a legjobb módon kezeljék a feleségeiket – a nagyobb hatalom és testi erő miatt. Ez egyértelmű a következő hadíszban:
„A legjobb közületek az aki a legjobb a családjához, és közületek én vagyok a legjobb a családjához.”
„Kérlek titeket, hogy bánjatok jól a nőkkel, mert ők a bordából lettek teremtve, és a leggörbébb része a bordának a felső része. Ha megpróbálod kiegyenesíteni, akkor eltöröd. Ha hagyod, akkor úgy marad ahogy van. Ezért kérlek, hogy bánjatok jól a nőkkel.” (Bukhari)
Tulajdonképpen mindkét házastárs csak bizonyos mértékig teljesíti a kötelezettségeit a házastársa felé. Ezért mielőtt kritizálnánk a másikat vagy szigorúak lennénk vele valamely hiányosság miatt, mindegyikünknek magunkba kell néznie és észrevenni, ha rossz amit teszünk.

Közös jogok kettejük között

Van néhány jog, amelyekhez mindkét házastársnak joga van a másiktól. Ezek a következők:
– Élvezni egymás társaságát
– Az egymástól való öröklés joga
– A gyermekek származásának megerősítési joga (névviselés)

A feleség jogai/a férj kötelezettségei

Allah mondja a Koránban:
“És a feleségeknek joga van a férjük felett, ahhoz hasonlóan, ahogy a férjüknek is van felettük” (2:228)
Kommentálva ezt a verset, Ibn Kathir (ra) írta, hogy a házastársaknak egyenlő jogaik vannak egymással szemben és mindkettejüknek teljesíteniük kell a másik felé irányuló jogát. Az Utolsó Zarándoklaton a Próféta (saw) azt mondta: ”És féljétek Allahot a nőkre vonatkozóan. Elvettétek őket mint egy bizalmat Allahtól (Allah rátok bízta őket) és az ő testüket, törvényessé lett téve számotokra Allah szava által. Jogotok van velük szemben, hogy senkit ne engedjenek belépni a házatokba, akit ti nem szerettek. Ha ők mégis megteszik ezt, megüthetitek őket oly módon, hogy az ne sértse őket. Nekik joguk van veletek szemben az ellátáshoz (támogatáshoz) és ruházkodáshoz a helyes mód szerint. (Muszlim)

A feleség jogai a férjével szemben – amiket részletesen is kifejtünk – a következőek:
– Hozomány
– Támogatás
– Kedves és megfelelő bánásmód
– Nem bántani őket
– Magánélet
– Egyenlő bánásmód több feleség esetén
– Tanítani a vallásról
– Megvédeni a becsületét

A férj jogai a feleségével szemben a következők (szintén részletesen kifejtjük):
– Ő legyen a család irányítója
– Engedelmeskedni neki mindenben ami nem Allah ellen való
– Házastársi kapcsolat
– Hogy a feleség nem enged be senkit a házba, akit a férj nem hagyott jóvá
– Hogy a feleség nem hagyja el a házat engedély nélkül
– Hogy a feleség főz neki és tisztán tartja a házat (két vélemény létezik a kérdésről)
– Megköszönni a munkáját, erőfeszítéseit
– Hogy a felesége nem végez önkéntes böjtöt az engedélye nélkül

A feleség jogai a férjével szemben

Hozomány – vagy jegyajándék (mahr)

A feleség ezen joga ki lett fejtve részletesen, Allah mondta a Koránban:
“És adjátok meg a nőknek az adományukat, ami nekik jár. De ha önként visszaadják nektek egy részét, akkor használjátok azt örömmel és könnyebbséggel.” (4:4)
A hozomány megfizetése a feleségnek egy kötelesség a férjre nézve amíg azt ki nem egyenlíti, nincs kibúvó ez alól csak abban az esetben, ha a feleség szabadon és önszántából lemond róla. A Dzsahiliyában ezt azzal igazolták, hogy azt mondták az apa kárpótlásként visszakap minden költséget amit a lányára költött, aki már egy másik család tagja és nekik hoz hasznot.
Napjainkban előfordul több országban, hogy a a férj megpróbálja visszakérni a hozományt (mégha ezt ki is fizették elsőre) vagy használja azt a (háztartási) költségek fedezésére, ami pedig elsősorban az ő kötelessége lenne. Ez helytelen és teljes mértékben tilos gyakorlat, kivéve akkor ha a feleség szabad akaratából, bármilyen rábeszélés vagy nyomás nélkül engedélyezi azt. Másképpen mondva, a mahr a feleség kizárólagos tulajdona és úgy költi el vagy nem, ahogy azt helyesnek látja.

Támogatás (Nafaqah)

Allah mondja:
“És az apa kötelessége az ellátásuk és ruházásuk, megfelelő módon. Egy lélek sem terheltetik többel, mint amire képes.” (2:233)
A támogatás az egyik legfontosabb joga a feleségnek a férjével szemben. Ibn Kathir kommentálta erre a versre, hogy azt jelenti a férjnek el kell tartania a feleségét egy átlagos (sem luxus, sem szegényes) szinten a lehetőségeihez képest, a társadalmi mértékeknek megfelelően. Amikor a Prófétát (saw) megkérdezte egy férfi, ”Mi a feleségeink joga velünk szemben?” Ő (saw) azt válaszolta:
„Hogy a férj eteti a feleségét amikor ő eszik és ruházatot biztosít őneki amikor ő ruházatot (vásárol), hogy nem üti őt arcon, nem nevezi őt csúnyának, és hogy nem bojkottálja őt kivéve a házon belül.” (Ibn Majah)
A nőnek még az is megengedett, hogy elvegyen a férje vagyonából a tudta nélkül, ha a férj nem adja meg neki az alapvető ellátást. Egy hadísz szerint, amelyet Muszlim és Bukhari jegyzett le, a Próféta (saw) azt mondta Hind bint Utbah-nak, miután elpanaszolta, hogy a férje Abu Sufyan zsugori és nem támogatja őt, és ő megkérdezte hogy elvehet-e a tulajdonából a férje tudta nélkül: „Vegyél el annyit amennyi neked és a gyerekednek elegendő a szokások szerint” (Muszlim és Bukhari)
Támogatni a feleséget a férj egyik legfontosabb kötelessége. Ez az egyik meghatározó aspektusa a „férjségnek”. Allah mondta a Koránban:
“A férfiak a nők védelmezői és támogatói, amiatt, hogy Allah néhányukat előnyben részesített másokkal szemben, és mert ők (a férfiak) költenek rájuk a vagyonukból.” (4:34)
Ha a férj nem támogatja a feleségét, akkor neki sem kell teljesítenie a kötelességeit a férje felé. Ha egy nő bíró(ság)hoz fordul és bizonyítja, hogy a férje nem támogatja őt, akkor a bírónak azonnal el kell választania őket számos vallástudós véleménye szerint.
Ez a vers tisztán mutatja, hogy a férfi „felelőssége” az említett két dologra vezet vissza. Ez két dolgot jelent: mind a nőknek és a férfiaknak is figyelembe kell venniük ezt a jogot és kötelességet, vagyis hogy a nőnek nem kell a házasságban maradnia ha a férje nem támogatja – az ő vagy a feleség vagyonára való tekintet nélkül; a muszlim társadalomnak pedig olyan formán kell szerveződnie, hogy a muszlim férfiak képesek legyenek megteremteni az anyagiakat a feleségük eltartására.
A második pont kritikus. Ha a társadalom eléri azt a pontot amikor a nők jobban képesek megkeresni a megélhetéshez szükséges javakat mint a férfiak, ez aláássa a „felelős” státuszát sok férfinak a háztartásában. Ez tulajdonképpen aláássa az egész Iszlám háztartást. Ez az, ami virtuálisan történik minden muszlim országban azáltal, hogy az ENSZ és más szervezetek elsődleges figyelmet fordítanak a „nők megsegítésére”, hogy gazdaságilag függetlenek legyenek annak ellenére, hogy a férfiak többsége nem képes elegendő anyagi javat előteremteni a családja ellátására. (Ez ugyanaz a rombolás amit az USA-ban a családoknak okoztak a szociális támogató rendszerrel az 50-es 60-as években.) A társadalomra háruló romboló hatását ennek el sem lehet kezdeni leírni.
A nők teljes mértékben jogosultak gazdasági vallálkozások létrehozására/vezetésére (a Próféta (saw) felesége Khadidzsa sikeres vállalkozó volt Mekkában), munkába állásra és egyéb módon való pénzkeresésre. Rájuk tulajdonképpen sok szektorban szükség van, mint például doktornők és tanárnők. Azonban a férfiak képességének megkönnyítése a pénzkeresésre és a család támogatására az Iszlám társadalom elsődleges célja. Minden gazdasági tervezésnek és szociális programnak ezen alapelv figyelembevételével kell történnie.

Kedves és megfelelő bánásmód

Allah mondja:
„És éljetek együtt velük helyénvaló módon. És ha nem tetszenek nektek, hát lehet, hogy olyan dolog nem tetszik nektek, amibe Allah sok jót helyezett.” (4:19)
Erre a versre magyarázatként Ibn Kathir azt írta: Szépen beszéljetek velük, jó cselekedetekkel bánjatok velük a képességeitek legjobbja szerint. Ahogy ti a legjobbat várjátok tőlük, ti is így bánjatok velük. Ahogy Allah mondta,”Az asszonyoknak ugyanaz a bánásmód jár, mint ami a számukra kötelező – a helyes módon.” Allah Küldötte (saw) mondta: ”A legjobb közületek az aki a legjobb a feleségeihez és közületek én vagyok a legjobb a feleségeimhez.” Ez az ő viselkedéséből jött, hogy csodálatos módon kezelte őket, mosollyal az arcán. Ő (saw) együtt sportolt a feleségeivel, kedves volt velük és bőkezűen költött rájuk. Együtt nevetett a feleségeivel és még versenyeztek is Aishaval (ra)… Minden este összehívta a feleségeit a házba, a feleséghez ahol éppen tartózkodott, hogy együtt vacsorázzanak… Miután imádkozta az éjszakai imát, belépett a házába és beszélgetett a feleségével egy kicsit mielőtt aludni tértek. Allah mondta:
„Bizony, Allah Küldöttében szép példaképetek van” (al-Ahzab:21)”
A probléma része, hogy a muszlimok manapság a tv és a média által propagált fantáziavilágra tekintenek. A bordáról szóló hadísz tisztán mutatja, hogy nagyon ritka „tökéletes” feleséget találni és hasonlóképp a nő sem várhatja el, hogy „tökéletes férjet” találjon. Ha valaki fantáziavilágokban él az bizonyosan csalódni fog a való világban.

Fizikai kapcsolatok

A Sahih Ibn Hibban-ban a következő lett lejegyezve:
„Uthman ibn Madhun felesége panaszkodott Allah Küldöttének (saw), hogy a férjének nincs szüksége nőkre. Nappal böjtöl és éjszaka imádkozik. A Próféta (saw) megkérdezte őt: ”Nem én vagyok-e a legjobb példa neked követni?” Ő azt válaszolta: ”Bizony az apámat és anyámat áldoznám érted.” A Próféta (saw) aztán azt mondta neki: ”Ami téged illet, te imádkozol éjszaka és böjtölsz napközben. Bizony a feleségednek jogai vannak veled szemben és a testednek is vannak jogai, tehát imádkozz és aludj, böjtölj és törd meg a böjtöt.”
Számos hasonló eset lett lejegyezve, ahol a Próféta Társai (raa) hasonló döntéseket adtak hasonló helyzetekben. Egy eset amely Umar (raa) jelenlétében történt meg, a Társ (raa) aki ítélkezett azt mondta a férjnek, hogy mivel Allah (swt) négy feleség elvételére adott jogot és neki egy felesége van, ezért három nap gyakorolhatja a böjtölést és imádkozást de legalább egy napot a négy közül a feleségének kell lefoglalnia.

Nem bántani őket

A muszlim feleség joga, hogy ne legyen bántalmazva kivéve a nushuz esetében (a férj ellen való lázadás). Még ilyen esetben is csak enyhén lehet fegyelmezni, de úgy hogy az nem okozhat sérelmet, hasonlóképpen a gyerekfegyelmezéshez. Soha nem lehet megengedett a férjnek, hogy arcon üsse a feleségét vagy sérülést okozzon neki. Allah (swt) mondja a Koránban:
„És akiknek engedetlen természetétől tartotok, azokat intsétek (először) meg, (majd) kerüljétek őket az ágyban, (végül) üssétek meg! Ha engedelmeskednek nektek, akkor ne keressetek (ellenük más) utat. Allah bizony Magasztos és Nagy” (4:34)
Elképzelhetetlen, hogy sok fordító hogyan fordította a „wadhribuhunna” a fenti versben, hogy „verjétek őket” vagy ami még nevetségesebb „üssétek meg őket (enyhén)”. Ez helytelen, helytelen, helytelen. Ez egy utálatos dolog, ami félreértéshez vezetett és megnyitotta a kaput az Iszlám ellenségeinek. A szó arabul „csapást” vagy „ütést” jelent. Ez mindent magába foglal, a fogpiszkálóval való megérintéstől egészen addig amit a magyar nyelvben 'verésnek' hívnak...
Amikor a Próféta (saw) egy kis botot vett és gyomron bökte a muszlimok egyikét, hogy kiegyenesítse a hadisorokat, Ő (saw) „megütötte” őt ebben az értelemben. Állítsátok szembe ezt azzal a mondattal: „üssétek meg őket”. A jelentés teljesen különböző. Ha fogsz egy cipőfűzőt és megütöd vele valaki kezét akkor helyesen mondhatod azt arab nyelven „dharabtahu” de más nyelven soha sem mondhatod azt, hogy „megütötted”, „megverted” azt a személyt. Kérlek benneteket, tartsátok ezt meg korrekt módon és bárki aki el akarja torzítani ennek a versnek a jelentését javítsátok ki azt.
A vers említi az intést, elkerülést és megverést a nushuz esetében. Ez a férj fennhatósága elleni lázadásra vonatkozik a házasságon belül, ami a házassági szerződés megsértése a nő részéről.
Sok vallástudós kijelenti, hogy a három lépést egymás után kell megtenni, először intés, utána külön ágyban aludni, és „ütés” a legeslegvégül csakis extrém helyzetben. Ezért az amit a férfiak jelentős része a feleségeivel tesz spontán helyzetekben, gyakran triviális dolgok miatt, teljes mértékben haram és nem vonatkoztatható semmilyen módon az Iszlámhoz. An-Nawawi (ra) mondta erről:
„Az engedetlenség első jelénél a férjnek a feleséget figyelmeztetnie kell anélkül, hogy megszakítaná a kapcsolatot vele. Amikor ismét az engedetlenség bármely cselekedetét mutatja, amely nem hagy kérdést a szándéka felől, a férjnek újra figyelmeztetnie kell és bezárni a házba – de nem megütni. Csak amikor ismételt engedetlenség fordul elő, a férj akkor üti meg a feleségét...”
Amint azt mondtuk, ez SOHA nem lehet „verés”. A férjnek soha nem lehet a feleségét megütni, hogy az ártson neki vagy nyomot hagyjon. A Próféta (saw) azt mondta: ”És féljétek Allahot a nőkre vonatkozóan. Elvettétek őket mint egy bizalmat Allahtól (Allah rátok bízta őket) és az ő testüket, törvényessé tétettek számotokra Allah szava által. Jogotok van velük szemben, hogy senkit ne engedjenek belépni a házatokba, akit ti nem szerettek. Ha ők megteszik azt, megüthetitek őket oly módon hogy az ne sértse őket. Nekik joguk van veletek szemben az ellátáshoz (támogatáshoz) és ruházkodáshoz a helyes mód szerint. (Muszlim)

Magánélet

Az mindkét házastárs joga, hogy a másik ne beszéljen senkinek a házastársi kapcsolatukról. Jegyezzétek meg a következő sahih hadíszt:
„Van köztetek bárki aki a feleségéhez megy, becsukja az ajtót maguk mögött, betakarják magukat és és elrejtik magukat Allah elrejtésével?” Azt felelték: ”Igen” Ő (saw) aztán mondta: „Azután ő leül másokkal és azt mondja: Ezt és azt csináltam” Ők csendben maradtak. Ő (saw) aztán a nőkhöz fordult és azt mondta: ”Valamelyőtök beszél ilyen dolgokról?” Ők is csendben maradtak. Egy fiatal lány lábujjhegyre állt, így a Próféta (saw) láthatta és hallhatta őt azt mondta: Ó Allah Küldötte, ők (a férfiak)biztosan beszélnek arról és ők(a nők) is beszélnek arról.” Ő (saw) azt mondta: ”Tudjátok,hogy milyenek ők? Ők olyanok, mint egy női ördög aki egy férfi ördöggel találkozott az úton és kielégítették a vágyaikat az emberekkel akikre ránéztek.” (Abu Dawud – Sahih)

Igazságosság

Ha egy férfinek egynél több felesége van, akkor neki igazságosan kell viseltetnie a fizikai dolgokban (lakhatás, ruházkodás, étel… stb.) és az együtt töltött éjszakákkal. Allah mondta:
„Ti nem lesztek képesek arra,hogy igazságosak legyetek az asszonyokkal, még ha igyekeztek is. Ne forduljatok ám el teljes elfordulással és ne hagyjátok őket bizonytalanságban! Ha békés megegyezésre tudtok jutni és istenfélők vagytok, Allah Megbocsátó és Irgalmas.” (4:129)
A Próféta (saw) jelezte hogy vannak elvárt formájú igazságosságok és vannak nem elvárható formájúak, amelyek meghaladják az emberi képességeket. Amik elvártak a pénz, a lakhatás, a ruházat és a hasonlók, mint az együtt töltött éjszakák száma. Azok amelyek az emberi képességeken túl vannak a szív érzelmei és hasonló dolgok. Ő (saw) mondta: „Ó Allah, ez a rész amit én kontrollálok, tehát ne kérd számon azt amit Te kontrollálsz és én nem.” (Abu Dawud – egyesek szerint gyenge hadísz mások szerint hasan)
Továbbá, a Próféta (saw) az igazság nem teljesítésének veszélyeiről, amikor az megkövetelt a feleségek között: ”Bárki akinek két felesége van és az egyiket előnyben részesíti a másikkal szemben a Qiyaman úgy lesz feltámasztva, hogy az egyik oldala leereszkedik. (Abu Dawud – Sahih)

Tanítani a vallásról

A Próféta (saw) mondta: ”Mindannyiótok pásztor és mindannyian meg lesztek kérdezve a rátok bízottakról. Az uralkodó egy pásztor és meg lesz kérdezve a rábízottakról. A férfi az ő családjának a pásztora és meg lesz kérdezve a rábízottakról.” (Bukhari)
Kétfajta tudás van az Iszlámról: 1, amely minden Muszlimnak kötelező és 2, az amelyet az Ummah-ból néhányaknak meg kell tanulniuk. Az első típus, kötelező minden muszlim nőnek ismernie a hitét, hogy végezze az imát, hogyan böjtöljön, továbbá a nőkre vonatkozó kérdésekről minthogy, hogyan végezze a menstruáció utáni tisztálkodást… stb. Neki ismernie kell a kötelességeit a szülei felé, a férje felé (és a férje kötelességeit őfelé), a gyerekei felé, a szomszédai felé és a jogait tőlük.
A férj kötelessége, hogy a feleség minden tudást megszerezzen, amit neki tudnia kell. Ha ez azt jelenti, hogy pénzt kell költeni könyvekre vagy cd-re, akkor azt meg kell tennie. A vallástudósok hangsúlyozták a nő ezen jogának fontosságát, olyan mértékig, hogy sokuk engedélyzte a ház elhagyását egy halaqahn (csoportos tanulás vagy zikr) való részvétel miatt a mecsetben még a férj engedélye nélkül is.
Köztudott, hogy a Próféta (saw) mondta, hogy a tudás keresése kötelező minden muszlim férfinak és nőnek. Allah mondta a Koránban:
„Ó, ti akik hisztek! Óvjátok meg magatokat és családotokat az olyan tűztől, amelynek tüzelője az emberek és a kövek és amelynek őrzői kemény és szigorú angyalok, akik nem fordulnak szembe Allah-hal és azzal, amit Ő parancsolt meg nekik. Amire parancsot kapnak, azt meg is teszik.” (66:6)
Ezen vers egy részének jelentése, hogy a férjnek/apának (a ház „pásztora”) minden szükséges erőfeszítést meg kell tennie azért, hogy a védnöksége alatt lévők (feleség, gyerek), minden lehetőséget és eszközt megkapnak a tudás megszerzésére, amely szükséges Allah szolgálatára, és úgy éljék az életüket, ahogy azt Allah előírta hogy azt nekünk élnünk kell. Ha ő ezt megtette, akkor teljesítette a kötelességét és nem lesz kérdezve a gyerekei és a felesége bűneiről. Ha elmulasztja teljesíteni ezt a kötelességet, akkor ő lesz kérdezve az ő bűneik miatt és amiért tévútra mentek ezen kötelességének elmulasztása miatt.
A „pásztorokról” szóló hadísz egy másik verziójában a Próféta (saw) folytatja:
„… az ember meg lesz kérdezve a házának népéről: meghonosította közöttük Allah törvényét vagy megengedte, hogy az elvesszen.”

Megvédeni a becsületét

A férjnek „féltékenynek” kell lennie a felesége becsületét illetően. Meg kell őt védenie amikor rágalmazzák, vagy a háta mögött beszélnek róla. Tulajdonképpen ez minden muszlim joga általánosságban, de a házastárs egyik joga különösen. Neki féltékenynek kell lennie, nem megengedni, hogy más férfiak nézegessék a feleségét vagy nem megfelelő módon beszéljenek vele. A Próféta (saw) említette egy sahih hadíszban hogy, ”Három ember nem lép be a Paradicsomba...ad-dayyuth...”. Ad-dayyuth a gyenge férj, aki nem féltékeny a feleségére más férfiakkal szemben.
„Féltékenység” ebben az értelemben buzdítás Allah által meghozott határok betartására és harag amikor azokat megsértik. A Próféta (saw) mondta:
„Bizony, Allahnak van féltékenysége és a hívőnek is van féltékenysége. Allah féltékenysége a hívő miatt van, aki elkövetett valamit amit Ő megtiltott.” (Muszlim)
Ez nem jelenti azt azonban, hogy a muszlimnak gyanakodnia kell a feleségére minden alkalommal vagy kémkednie utána. Ez Adh-dhan-ná (gyanakvás) válik amitől a Próféta (saw) óvott bennünket a hadíszban:
„Tartózkodjatok a gyanakvástól mert a gyanakvás a leghazugabb beszéd.”

A férj jogai a feleségével szemben – részletesen

Ő legyen a ház vezetője (feje)

Amikor valaki a férj jogairól gondolkozik, valószínűleg ez az első amely az eszébe jut. Azonban, egy komoly kérdést kell feltenni: ez a férj joga vagy egy másik joga a feleségnek? Allah mondta:
„A férfiak irányító támaszai a nőknek, mivel Allah előnyben részesített egyeseket közülük a másikkal szemben. És amiatt is, amit ők a javaikból költenek.” (4:34)
A vers látszólag a férj egy nagy jogát mutatja be a feleségével szemben. Mélyebb gondolkozás után, egyértelmű, hogy valójában a feleség egy jogát mutatja ami a férj kötelessége. A szó „irányító támaszai” az arab nyelvben jelöli a támogatást, védelmezést és felelősséget a férj részéről a felesége felé. Ez nem csak azt jelenti, hogy ő a „főnök” vagy a diktátor a házban és minden úgy történik ahogy ő mondja. Hanem azt jelenti, hogy neki egy nehéz kötelessége van a ház vezetésére. Emlékezz a hadíszra az előző részből, a „pásztorokról” amelyben a Próféta (saw) folytatta mondván:
„... az ember meg lesz kérdezve a házának népéről: meghonosította közöttük Allah törvényét vagy megengedte, hogy az elvesszen.”
Mint bármely más vezető vagy uralkodó ő felelős lesz Allah előtt: olyan döntéseket hozott-e, amely a családjának az előnyére vált ezen a világon és a túlvilágon vagy csak egyszerűen a saját vágyait követte? Azt csinálta ami igaz és helyes volt vagy egyszerűen azt tette amit szeretett?
Allah végtelen bölcsességében, nem hagyta az Iszlám társadalom alapkövét – a családot – szervezettség, vezetés és irányítás nélkül. Ez egyértelműen a férj vállain van és az ő felelőssége. Rajta múlik ennek a kötelezettségnek a teljesítése helyes módon.
Hasonlóképp, a muszlim nőknek meg kell tanulni elfogadni ezt a helyzetet és ez Allah, a Leghatalmasabb törvénye. Ellen kell állniuk, hogy olyanná váljanak mint a hitetlen nők, különösen „Nyugaton”, akik megpróbálják átvenni a ház (család) vezetését vagy azt gondolják, hogy az irányítást egyenlő módon osztják meg a két házastárs közt. A gyors degenerálódás és a házasság intézményének eltűnése ezen romlott gondolatok terjedése óta, egyértelmű bizonyíték, hogy ez nemcsak Allah utasítása ellen van, hanem az emberi természet ellen is, teljes mértékben a realitás határán kívül esik és nem működőképes. Az utóbbi felmérések szerint az USA-ban élő gyermekek közel fele egyszülős családban nevelkedik! (Magyarországon is hasonló a helyzet. - szerk.)
A nők, akik a kufrt (hitetlenség) és a saját vágyaikat követik, féltékenyek a férfi szerepére és megpróbálják azt részben vagy teljesen átvenni maguknak, gondolniuk kellene a Próféta (saw) hadíszára: "Allah Küldötte átkozta a férfias nőket.”
Ismét, mint minden jog és kötelezettség az Iszlámban (házasságban és más témában), fontos hogy mindkét fél megértse azokat és a legtöbb erőfeszítést tegye meg azok alkalmazására az Allahnak (swt) legjobban tetsző módon.

Engedelmesség neki

Amint az An-Nisa szúrából fentebb idézett vesrből láthatjuk, a férj joga, hogy a felesége engedelmeskedjen neki. Ez az engedelmesség azonban nem tartalmazza az Allahnak való engedetlenséget. A Próféta mondta: „Nincs engedelmesség abban ami bűnös. Engedelmesség csak abban ami helyes.” (Bukhari és Muszlim)
Két dolog tisztázott: 1, egy nő kötelezett a férjének való engedelmességre és 2, egyetlen muszlim sem engedelmeskedhet senkinek abban, amely engedetlenség azzal szemben, amit Allah megparancsolt. Ezen felül egy erős vélemény limitálja a feleségtől elvárt engedelmességet a kötelességekben, amiket ebben a fejezetben leírtak. Más szavakkal, a férj nem keresheti, hogyan kontrollálhatja a feleség életének minden részletét még azokban a dolgokban is, amelyeknek nincs direkt hatása a jogain mint férjnek.
Mi történik akkor ha konfliktus van aközött, hogy a feleség a férjének vagy a szüleinek engedelmeskedik? A vallástudósoknak két véleménye van a kérdésről. Az egyik, hogy a férjnek való engedelmesség elsőbbséget élvez a szülők felé való engedelmességgel szemben. A szülőknek figyelembe kell venni azt, hogy a lányuk belépett egy (házassági) szerződésbe, ami engedelmességet kíván meg a férje felé. Hasonlóképpen, a férjnek is figyelembe kell azt venni, hogy a feleség(ei)nek nagy kötelessége van a szülei felé. Amikor ez a konfliktushelyzet áll fenn, hogy kinek kell elsősorban engedelmeskedni, az egyén(ek) valószínűleg nem megfelelő módon reagál(nak).
Amikor ez a helyzet áll elő, a legerősebb vélemény az, hogy elsődlegesen a férjnek való engedelmesség kötelező amit a következő hadísz is mutat:
„Megkérdeztem a Prófétát (saw): ’Kinek van a legtöbb joga a nővel szemben?’ Ő (saw) azt mondta: ’A férjének’. Én azt mondtam: ’És kinek van a legtöbb joga a férfival szemben?’ ’Ő (saw) azt mondta: ’Az ő édesanyjának’. (Al-Hakim-a Fiqh us Sunnah-ból idézve)

Testi kapcsolatok

A feleség kötelessége, hogy válaszoljon a férje hívására amikor az az ágyába hívja, hacsak nincs valamilyen nyomós érv ami miatt nem tud. Ismét, mint az irányítás kérdésénél, ez az Allah (swt) által kijelölt út, ahogy élnünk kell, ami a legjobb nekünk – mert bármi amit mi teszünk vagy nem teszünk az sem nem árt sem nem használ Allahnak a Mindenhatónak. Ezért, amikor a nő ellenszegül ennek és kitart amellett, hogy az övé legyen az irányítószerep ebben a kérdésben vagy valahogy fele-fele – csak ők ketten lesznek azok, akik szenvedni fognak. Ez frusztrációhoz és veszekedéshez vezet és a férjben felmerülhet, hogy a vágyait máshol elégíti ki. Ha a haram felé fordul, akkor nagy ártalmat okoz a társadalomnak. Ez tiszta álláspont sok hadíszban:
„Amikor egy férfi hívja a feleségét a vágyai miatt, menjen (a feleség) hozzá, még akkor is ha el van foglalva a tűzhelynél.” (At-Tirmidhi – Sahih)
Így, a feleségnek válaszolnia kell a férje hívására még akkor is, ha ezzel odaégeti a kenyeret például. Mert a társadalmi következményei ennek a (kapcsolati) törésnek, veszélyesek egy nő számára, aki elmulasztja ezt megtenni. A Próféta (saw) azt mondta:
„Amikor egy férfi az ágyba hívja a feleségét, és ő elutasítja a hívást, az angyalok átkozzák őt reggelig” (Al-Bukhari)
Még a szorgalmi imát vagy böjtöt is meg kell rövidíteni ha ez egybeesik a férj vágyakozásával a felesége társasága után.

Kontroll afelett, hogy ki lép be a házba

Sok hadíszban leírt, hogy a feleség nem engedhet be senkit (férfi vagy nő) a házba ha tudja, hogy a férje nem látja szívesen azt a személyt. Ez a férj második joga a feleségével szemben, amint a Próféta (saw) említette a hadíszban:
„… És hogy őneki (a nőnek) nem kellene senkit sem beengedni a (férje) házába csak az ő engedélyével.”(Muszlim és Bukhari)
Az engedély amire itt utalva van, nem minden egyénre külön-külön vonatkozik. Ha a feleség tudja vagy okkal hiszi, hogy a férjének nincs kifogása egy bizonyos személlyel szemben, akkor ő beengedheti azt a házba.

A feleség csak az engedélyével hagyja el a házat

A legjobb hely egy muszlim nőnek a házában van. Allah (swt) megszólította a Próféta feleségeit (raa) és utasította őket (kiterjesztve ezt minden nőre vonatkozóan), hogy elsősorban a házukban tartózkodjanak:
„Maradjatok házaitokban és ne ékesítsétek fel magatokat úgy, ahogyan a Pogányság korában szokásos volt! Végezzétek el az imát és adjátok meg a zakatot. És engedelmeskedjetek Allahnak és az Ő Küldöttének!” (33:33)
A tafszír tudósok kijelentik, hogy habár a vers kifejezetten a Próféta feleségeinek (raa) szól, az általános alapelv vonatkozik minden muszlim nőre (és kifejezetten a feleségekre), hogy nekik nem szabad elhagyni a házukat csak megfelelő okból, mint például mecsetbe menni, tanulás céljából, a háztartás szükségleteinek bevásárlására… stb. és hogy a férjezettek ezt csak a férjük engedélyével tegyék meg. Ez a vallástudósok széles többségének az álláspontja, habár úgy néz ki, hogy nincsen egyértelműen tiszta hadísz amely ezt alátámasztja. Azonban a következő hadísz erősen utal erre az esetre: „Ha valamelyőtök felesége engedélyt kér a mecsetbe menetelre, ne utasítsátok azt el.” (Muszlim és Bukhari)
Mint bármely jog esetében ami valakinek van, ezt a jogot is helyesen kell használni és nem visszaélni vele ami stresszhelyzeteket okoz(hat). A Próféta (saw) mondta: ”Nem okozott sérelem nem okoz visszaható sérelmet”. Egy jelenkori szerző Faihan al-Mutairi mondta erről:
„Ha egy férfi nem engedi a feleségének a ház elhagyását, féltésből és a becsülete védelmében, nem szabad engednie, hogy a nő úgy érezze mint aki rab a házban és csak azért lett teremtve, hogy kiszolgálja őt és a gyerekeket. Ezzel szemben neki (a férjnek) ki kell(ene) választania egy napot (vagy többet) a héten a szükség és lehetőségek szerint, hogy a feleséggel és a gyerekekkel együtt elsétáljanak egy ártalmaktól mentes helyre és ezáltal a szívük megtelik boldogsággal és eloszlódik az unalomtól való félelem. Az aki a Shariat tanulja, ezt a pontot tisztán látja, hogy a közös sportolás és programok a feleséggel elősegítik (erősítik) a boldogságot. Allah Küldötte (saw) kiment a feleségével Aishaval (raa) és versenyt futottak. Meg lett erősítve, hogy Aisha azt mondta: ”A Próféta (saw) versenyzett velem és én legyőztem őt. Később amikor én súlyt vettem fel ő versenyzett velem és ő nyert és azt mondta: ez az egy a másikért van.”
Tehát azok a muszlimok akik elvárják, hogy a feleségük a hét minden napján 24 órában a házban legyen nem követik a Szunnát. Hanem egy olyan újítást vezettek be, ami eltávolítja a nőket és a gyerekeket az Iszlámtól.

Házimunka

A jogok amelyek fentebb lettek tárgyalva, nem ellentmondóak és egyezség van a vallástudósok között. A feleség kötelessége a háztartás teendőinek ellátására mint a főzés, takarítás és általában kiszolgálni a férjet, véleménykülönbség van a vallástudósok között a kérdést illetően. Egyértelműen ez volt a a szokás mindig a muszlimok között, egészen a Próféta (saw) és Társainak (raa) idejéig visszamenőleg. Ez a jó bánásmód része, amelynek közösnek kell lennie a férj és feleség közt. Ez nem ugyanaz, mint kijelenteni azt, hogy ez a férj joga – mert ilyen értelemben ha a feleség elmulasztaná ezt akkor bűnt követne el.
A legbiztonságosabb mód a Próféta (saw) korabeli Nőtársak (raa) szokása, akik kiszolgálták a férjeiket. Ha volt szolgálójuk, aki segített, akkor az is rendben volt. Ha nem, akkor ők maguk takarítottak és főztek. A Próféta (saw) a legjobb példa számunkra, aki saját maga is segített a feleségeinek ezekben a feladatokban.

Elismerés a családért tett erőfeszítéseiért

A hála az egyik legfontosabb tulajdonsága egy hívőnek. Egy muszlim hálás mind Allahnak (swt) a végtelen könyörületéért és az embereknek is akik jót tesznek neki Allah (swt) által. A Próféta (saw) mondta:
„Azok akik nem hálásak az embereknek nem hálásak Allahnak” (Abu Dawud)
Habár a férjnek kötelessége gondoskodni a feleségéről, ez nem jelenti azt, hogy a feleségnek nem szükséges megköszönni a kedvességét és erőfeszítéseit amit az ő jólétéért és boldogságáért tesz meg. Ez egy alapvető dolog aminek léteznie kell férj és feleség közt. Mindkettejüknek fel kell ismerni egymás erőfeszítéseit, hálásnak lenni és kedvességgel viszonozni azt. Allah (swt) mondta:
„Vajon a jóravaló cselekedet jutalma lehet-e más, mint jóravaló cselekedet?” (55:60)
Látható sok hadíszból, hogy különösen fontos a feleségnek, hogy emlékeztesse magát erre. Mivel a férj erőfeszítésének nagy része a háztartáshoz való hozzájárulásban a házon kívül történik, a feleség elsuhanhat e fölött a tény fölött. Ez látszik a nők általános tulajdonságának a Próféta (saw) következő hadíszából az Éjszakai Utazás után, hogy látta a poklot, mennyet és Jeruzsálemet:
„… és láttam, hogy a legtöbb lakója (a pokolnak) nők. Azt mondták: Miért, Ó Allah Küldötte? Ő azt mondta: A hitetlenségük miatt. Azt mondták: A hitetlenségük miatt?Ő (saw) azt mondta: A hitetlenségük (hálátlanságuk) az ő társuk felé a jó tettekért kiterjedt, még ha mindig csak jót tettek, de ők azt látták, amit nem szeretettek és azt mondták: Soha nem láttam semmi jót tőled.” (Muslim és Bukhari)
Egy másik hadíszban a Próféta (saw) hasonlóképpen figyelmeztette a feleségeit:
„Allah nem tekint arra a nőre aki nem mond köszönetet a férjének, habár nem tud cselekedni nélküle.”

A feleség nem végez önkéntes böjtöt kivéve az engedélyével

A Próféta (saw) mondta:
„Nem törvényes egy nőnek böjtölni, mialatt a férjével tartózkodik kivéve annak az engedélyével.” (Muslim és Bukhari)

Összegzés: A férj jogainak teljesítésének fontossága

A Próféta (saw) egy mindenre kiterjedő tanácsot adott a muszlim nőknek a következő hadíszban: ”Amikor egy nő imádkozza az öt imáját, böjtöli a hónapot, elfedi a testét és engedelmeskedik a férjének, az lesz mondva neki: Beléphet a Paradicsomba bármely ajtón amelyen ő akar.” (Ibn Hibban – sahih)

(Islam's Women: Jewels of Islam; Fiqh of marriage – részlet; fordította Szikszai András Ali Hamid; © Magyar Iszlám Közösség)

No comments:

Post a Comment