A böjt 1.
A böjt meghatározása:
Nyelvileg, al-Szaúm (الصـوم) jelentése tartózkodni valamitől. Vallásilag a tartózkodás arra vonatkozik, hogy Isten imádásának szándékával hajnaltól napnyugtáig tartózkodni kell az ételtől, italtól, nemi érintkezéstől és más olyan cselekvésektől, amelyek megtörik a böjtöt.
A böjt kötelezőségének története:
Allah kötelezővé tette a böjtölést Mohammed (béke legyen vele) népének, úgy, ahogy kötelezővé tette azt az előző népeknek. Allah azt mondja:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمْ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
„Ti hívők! Előíratott nektek a böjtölés, amiként előíratott azoknak, akik előttetek éltek. Talán istenfélők lesztek.” (Korán: A tehén, 2:183).
Ramadán hónap böjtölése kötelezővé vált Shabaan hónapjában, két évvel a Hidzsra után.
A böjt előnyei:
A böjtnek vannak lelki, társadalmi és egészségügyi előnyei. A lelki előnyök közé tartozik az, hogy az ember gyakorolja és erősíti türelmét, megtanulja hogyan irányítsa önmagát és segít az önuralomban. A lélek megtalálja a képességet önmagában, hogy taqwa-t (Istenfélelmet) szerezzen és javuljon ezáltal. A társadalmi előnyök közé tartozik, hogy a böjt egy bizonyos rendszert és egységet ad a társadalomnak, előidézi az igazság és a méltányosság iránti szeretetet, irgalmat és könyörületességet vált ki a hívők között, valamint jó magaviseletet vált ki. Továbbá távol tartja a társadalmat a bűntől és a gonoszságtól.
Az egészségügyi előnyök közé tartozik a belek megtisztulása, a gyomor egészségének helyreállása, a test megtisztulása a szennyező anyagoktól, a zsír mennyiségének csökkenése a testben és a gyomor zsír miatti nehézségeinek csökkenése.
Ramadán hónap kezdetének megerősítése:
A Ramadán hónap kezdetének megerősítése két módon történhet:
- Először úgy, hogy ha az előző hónap, Shabaan véget ért. Más szóval, ha a Shabaan harminc napja véget ért, akkor a harmincegyedik nap egyértelműen Ramadán hónap kezdete lesz.
- Másodszor pedig úgy, hogy ha látható az újhold. Ha a [leendő] Shabaan harmincadika előtti éjjelen látszik Ramadán újholdja, a holdsarló, akkor elkezdődött Ramadán és kötelező a böjt. Allah azt mondja:
فَمَن شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
„Aki közületek e hónap idején [a maga helyén] jelen van, az böjtölje végig!”(Korán: A tehén, 2:185).
Allah Küldötte a Magasztos azt mondta:
إِذَا رَأَيْتُمُ الْهِلالَ فَصُومُوا و إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا فَإنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فَصُومُوا ثَلاثِينَ يَوْمًا
„Ha meglátjátok a holdsarlót (a növekvő Holdat), böjtöljetek. És mikor újra látjátok [a hónap végén], törjétek meg a böjtöt. Ha nem látjátok, böjtöljetek harminc napon át.” (lejegyezte: Muszlim).
Ha egy bizonyos országból bárki meglátja az újholdat, akkor nekik kötelező a böjtölés. Azonban a Hold megjelenése a különböző helyeken eltérő lesz. Például az újhold megjelenése Ázsiában különböző, mint Európában; más Afrikában, más Amerikában. Ez alapján minden országnak vagy térségnek saját kezdeti megerősítése van. De ha minden muszlim a Földön egy azon megfigyelés alapján böjtölne, az az iszlám gyönyörű megnyilvánulása, a szeretet, az egység és a testvériség jele lenne.
Ramadán hónap kezdetéhez elegendő egy, vagy két megbízható ember tanúsítása, mivel Allah Küldötte (béke legyen vele) elfogadta egy ember tanúsítását Ramadán hónap kezdetét illetően. (lejegyezte: Muszlim). Azonban Shawál holdjának megjelenéséhez nem elegendő egy ember tanúsítása, hanem ehhez már két megbízható ember szükséges, mivel Allah Küldötte (béke legyen vele) nem engedélyezte egy igaz ember tanúsítását a böjt megtöréséhez.
A Ramadán havi böjt kötelezősége:
A Ramadán havi böjt a Korán, a Szunna és a muszlim közösség általános megegyezése (közmegegyezés) szerint kötelező. A böjt az iszlám öt pillérének az egyike. Allah azt mondja:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هَدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنْ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
„[A böjt ideje] a Ramadán hónap, amikor a Korán, mint útmutatás [első ízben] küldetett le az emberek számára, s [nyilatkoztatott ki] az útmutatás és a megkülönböztetés nyilvánvaló bizonyítékai gyanánt. Aki közületek e hónap idején [a maga] helyén jelen van, az böjtölje végig!”(Korán: A tehén, 2:185)
És Allah küldötte (béke legyen vele) azt mondta:
بُنِيَ الإسْلامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لا إِلَهَ إلا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَ الحَجِّ البَيْتِ وَ صَوْمِ رَمَضَانَ
„Az Iszlám öt dologra építtetett: a „nincs más jogosan imádott isten, csak Allāh, és Mohammed Allāh küldötte” tanúsítására; s az imádkozás végrehajtására; s a zaká-t kiadására; s a Házhoz való zarándoklatra; s a Ramadán böjtölésére.” (lejegyezte: al-Buhári és Muszlim)
A böjt 2.
A böjtölőre vonatkozó feltételek:
[Ezek a feltételek a következők:]
(1) Muszlim legyen.
(2) Felnőtt legyen.
(3) Épelméjű legyen.
(4) Képes legyen böjtölni.
A böjt alapvető elemei:
[Az alapvető elemek a következők:]
(1) A szándék. A szív szándéka a böjtölésre, végrehajtani Allah parancsát és közelebb kerülni Allahhoz. A Próféta (béke legyen vele) azt mondta:
إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
„A tettek bizony a szándékok alapján vannak megítélve.” (lejegyezte: al-Bukhári)
(2) Az önmegtartóztatás, vagyis távol tartani magunkat mindentől, ami megtöri a böjtöt, így az evés, ivás, és a házasélet élése.
(3) A megfelelő idő, azaz napközben, hajnaltól napnyugtáig.
A böjt helyességének feltételei:
[A böjt helyességének feltételei a következők a böjtölőre nézve:]
(1) Legyen muszlim
(2) Legyen meg a szándéka az éjszaka alatt [azaz, a böjt előtti napon a hajnal előtt]
(3) Legyen épelméjű
(4) Ítélőképes korban legyen
(5) Ne menstruáljon
(6) Ne legyen gyermekágyi vérzése, mivel a nő böjtjének feltétele, hogy tiszta legyen a menstruáció vagy gyermekágyi vérzéstől.
Mi ajánlott, utált, vagy tilos (nincs ilyen pont a szövegben!) a böjtölés alatt
A böjt ajánlott cselekedetei:
(1) A böjt azonnali megtörése, amint megbizonyosodtunk arról, hogy lement a Nap.
(2) A böjtöt friss vagy szárított datolyával, vagy vízzel törjük meg. Ezek közül előnyösebb az első. Ajánlott még páratlan számú datolyát enni, hármat, ötöt, vagy hetet.
(3) Fohászkodás a böjt megtörésekor a következő szavakkal:
اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ فتقبل منا إنك السميع العليم
„Ó Allah, Érted böjtöltem és a Tőled kapott táplálékkal töröm meg böjtömet. Fogadd el tőlünk [a böjtünket], hiszen Te vagy a Mindent halló, Mindent látó.” (lejegyezte: Abú Dawúd[1])
(4) Szahúrt tartani, ami az evés-ivás az éjjel végén, azzal a szándékkal, hogy böjtölünk a következő napon.
(5) Késleltetni a szahúrt az éjjel utolsó részéig [éppen hajnal előttig]
[1] Ennek a hagyománynak gyenge a láncolata. Lásd: Szalím al-Hiláli, Szahíh Kitáb al-adhkár wa Dhaífahu (Medina: Maktabah al-Ghurabá al-Atharijjah, 1413 A.H.) 1 fejezet, 495. oldal – J.Z.
Utált cselekedetek a böjt alatt:
Számos utált cselekedet van, melyek olyan dolog megtételéhez vezetik az embert, amely tönkreteszi a böjtjét, habár önmagukban nem törik meg a böjtöt. Ezek a következő cselekedetek:
(1) A vízzel mélyen gargalizálni a mosakodás közben az öblögetés miatt.
(2) Csókolózni, vágykeltésként, ami magömlés, vagy nemi érintkezés által a böjt megtöréséhez vezethet. Ebben az esetben vezekelni kell e cselekedet miatt.
(3) A házastárs folytonos nézése vágyakozva.
(4) Nemi közösülésről (szeretkezésről) gondolkodni (ábrándozni).
(5) Kézzel vagy testtel (vágyakozva) megérinteni egy nőt.
Elfogadható mentségek a böjt kötelessége alól
Elfogadható mentségek a böjtölés alól:
(1) Kötelező megtörni a böjtöt annak a nőnek, aki éppen menstruál, vagy gyermekágyi vérzése van.
(2) Akinek meg kell mentenie egy másik muszlim életét, úgymint vízbefulladás, stb. elől, [az megtörheti a böjtöt]
(3) Az utazónak megengedett lerövidíteni az imáit, és szunna megtörni a böjtöt.
(4) A beteg, aki attól tart, hogy ártana neki a böjtölés [megtörheti a böjtöt]
(5) Az utazó, aki napközben tér vissza otthonába.
(6) A terhes vagy szoptató anya [megtörheti böjtjét] ha attól tart, hogy azzal ártana magának vagy gyermekének. Ha a nő csak gyermeke iránti aggodalomból töri meg a böjtöt, akkor annak, aki a nőért anyagi felelősséggel tartozik, meg kell etetnie egy szegény embert minden kihagyott napért. Minden esetben pótolnia kell a napokat, melyeket nem böjtölt.
Ami érvényteleníti a böjtöt:
A következő cselekvések érvénytelenítik a böjtöt:
(1) Kilépés az iszlámból
(2) A szándék és elhatározás megtörni a böjtöt.
(3) Kétségek a böjt folytatását illetően
(4) Szándékos hányás
(5) Beöntés vagy intravénás táplálékfelvétel
(6) Menstruáció vagy gyermekágyi vérzés
(7) Váladék lenyelése, ha az valamilyen módon bejut a szájüregbe
(8) Köpölyözés [orvosi eljárást jelent, ami során vért vesznek le a testből], mindkét fél számára, akitől veszik, és aki a vérvételt végzi.
(9) Sperma ejakulációja ismételt nézés (szemezés) miatt.
(10) Sperma vagy prosztata váladék ejakulációja csókolózás, érintés, maszturbáció vagy a közösülésnél kevesebb érintkezés miatt.
(11) Bármi, ami eléri a gyomrot, a torok vagy az agy váladéka vagy más dolgok.
Fontos megjegyzések:
Bárki, aki Ramadán alatt napközben él nemi életet, annak kötelező később pótolni, és ha valaki szándékosan tette, vezekelnie kell bűne miatt. Ha valaki feledékenységből tette, böjtje érvényes marad, és nem kell sem bepótolnia, sem vezekelnie miatta.
Ha egy nő kényszerből élt nemi életet Ramadánkor napközben, vagy tudatlan volt (nem tudta hogy böjtölni kell), vagy elfelejtette, a böjtje érvényes marad.
Ha kényszerítve volt rá, akkor csak később be kell pótolnia azt a napot. Ha önként és szándékosan tette, később be kell pótolnia, és vezekelnie kell bűne miatt.
Az ilyen tettekért való vezeklés a következő: fel kell szabadítania egy rabszolgát. Ha ez nem lehetséges, böjtölnie kell két egymást követő hónapon át, [legyen az férfi vagy nő]. Ha nem képesek ezt megtenni, akkor hatvan szegény embert kell etetniük. Ha ez sem lehetséges, akkor fel vannak mentve a vezeklés bármely különleges formája alól.
Ha valaki közösül a feleségével, de nem a nemi szervével, akkor be kell pótolnia azt a napot, és bűnbánatot kell tartania [vezeklés nélkül].
Ajánlott a kihagyott napokat azonnal és egymást követő napokon pótolni. Ha nem pótolja be a következő Ramadánig ezeket a napokat elfogadható indok nélkül, akkor ezeket a napokat még mindig köteles bepótolni, de ezen kívül minden elmaradt nap után köteles egy szegény embert is etetni.
Ha valaki úgy hal meg, hogy megfogadta a böjtölést vagy a zarándoklatot, akkor az ő örököseinek ajánlott elvégezni azt helyette.
No comments:
Post a Comment